torsdag den 16. juni 2016

Skøn weekend i Rold Skov

Forsommeren er over os, og det er efterhånden alt for længe siden jeg har været ude og overnatte i den skønne natur. Jeg har haft en meget travl hverdag på bureauet, og sideløbende hvor har jeg mit eget firma, så der er ikke altid så meget tid som man kunne ønske sig. Jeg indså at de måtte det være tid til at stryge aftalerne i kalenderen og tage en weekend i skoven :)



Rold Skov er altid smukt og det er længe siden jeg har været der, så det måtte der laves om på...

Samtidig havde jeg fået mit nye telt, som naturligvis skulle ud og afprøves i praksis. Tidligere havde jeg et Nordisk Telemark 1 ULW -fedt telt og god vægt. Men efter flere overnatninger i teltet, måtte jeg erkende at teltet simpelthen var for lille...

Jeg faldt over et godt tilbud på MSR Hubba Hubba NX, det virkede på papiret som et godt telt, materialer, størrelse og vægt passede mig fint. naturligvis ikke i nærheden af samme vægt som mit tidligere Telemark, men ca. dobbelt vægt kunne jeg godt leve med, taget tingene i betragtning, MSR var noget billigere og en del større (2 mands vs. 1 mands).



Vi var 4 der skulle med i Rold Skov, mig selv, min kone og 2 bekendte fra friluftslivet som jeg har mødt tidligere ifbm andre ture... Senere stødte en 5. til... Vi mødtes på parkeringspladsen ved Rebild Hus lørdag kl. 10.00. Der var ikke lagt nogen bestemt rute gennem skoven, vi havde dog bestemt at overnatte på Jamborettepladsen ved Mossø, som er en kæmpe plads, med plads til ca. 2.000 spejdere og fri adgang til vand. Samtidig ligger pladsen inden for 15 min gåafstand til pavillonen, hvor der er toiletter.



Planen var ikke en heldages vandretur rundt i skoven, vi ville gerne have god tid på pladsen, så man kunne hygge sig med at slå telte op, tage sol og evt. få sig en lille middagslur. Så vi var på pladsen allerede omkring kl 14.00, så vi hyggede os med en kold øl fra rygsækken mens vi fik slået telte op. For mit vedkommende var det jo første gang jeg skulle have det nye MSR ud af pakposen.



Jeg var meget positiv overrasket over teltet, både de små gennemtænkte detaljer, kvaliteten og hvor nemt det var at slå op mv. Teltet er også mere end stor nok til at man 2 mennesker kan sidde inden i det på hook eller skrædderstilling, uden at hovedet rører loftet :) Der er faktisk også overraskende meget lys inde i teltet på trods af den mørkgrønne farve!






Det blev efterhånden tid til aftensmad, alle havde sørget for hvert sit, så bordet bød på lidt af hvert, Chilli Con-carne, pulvermad og frisk pasta med bacon og fløde :) Det er altid skønt at sidde med solen i øjnene og spise aftensmad ude i naturen, få ting kan få én til at slappe mere af :)



Desværre bliv vi, kort efter aftensmaden, invaderet af små irriterende fluerlignende ting, tror det må have været knot! Kæft de var irriterende, de var overalt og sværmede omkring os, og bed når de kunne komme afsted med det :( Vi havde myggenet med, du ved, dem lige til at dække hovedet, men desværre var de ikke fin-masket nok, så de små bæster kunne komme igennem, øv! (nye og bedre ER bestilt). Så gik lidt af aftenhygge godt nok af... vi lavede bål på den lille bålplads, men det var ikke noget der skræmte dem væk, de var total ligeglade...

Ved 23 tiden var det godnat for de fleste af os, og teltet var heldigvis knot-fri :)



Dagen efter sov vi "længe" og vi stod op omkring kl 8, der blev straks sat vand over til kaffe og den først kop morgenkaffe blev nydt i skovens dybe stille ro...arhhhhhhhhhh

Morgenmaden blev spist og vi fik pakket stille og roligt sammen, hvorefter vi gik en større omvej mod bilen, vejret om søndagen var noget mere gråt end lørdag. Det gjorde nu egentlig ikke så meget, for der stadig var fin temperatur og rigeligt til bare at have en tynd skjorte på.

På vejen tilbage til bilen kom vi bl.a. gennem en stor del af det kuperede terren ved Rebild Bakker, der fik man varmen og pulsen op ;) Da vi kom tilbage til p-pladsen var vi lige en tur forbi den lille café hvor vi fik en kop kaffe og et stykke friskbagt kringle, lækkert! Alt i alt en fantastisk weekend, godt selskab, nyt grej og skøøønt vejr. SÅ er vi igang med udelivet igen...

2 kommentarer:

  1. Det er fedt med den slags småture... Jeg nyder det selv meget! Teltet ser lækkert ud.

    SvarSlet
  2. Spændende artikel Kenn. Ikke for at bore i eventuelle stavefejl, men denne i sidste afsnit er faktisk lidt sjov og måske et kommende nyt ord: selvskab :-) Som når man er sammen med andre (i et selskab) men egentlig har nok i sig selv i øjeblikket

    SvarSlet