torsdag den 9. juli 2015

Anmeldelse: Cumulus X-Lite 200 sovepose

Markedet for soveposer er enormt, og heldigvis for det, for så skulle der være en go' chance for at man finder lige præcis dén der passer til ens behov, både hvad angår, materiale, vægt, temperature og ikke mindst pris! Og hold da op hvor, specielt priserne svinger. Man får i visse tilfælde også en kraftig fornemmelse af at man betaler voldsomt meget for et pågældende brand.

Efter megen søgen rundt på diverse webshops og besøg i friluftsbutikker, samt læsning på diverse forums og Facebook, fandt jeg specielt soveposerne fra Cumulus interessante. De fik god omtale og brugerne var yderst positive, heldigvis var der også en dansk forhandler af Cumulus, backpackinglight.dk.

Jeg kiggede på lidt forskellige modeller, ville gerne have en pose der kunne bruges til både forår og sommer men også gerne det tidlige efterår og samtidig have en relativ lav vægt (man er jo blevet bidt af det UL skidt!) Jeg vaklede lidt mellem Magic 125 og X-lite 200 modellerne, de er begge uden "hætte" som jeg oftest egentlig bare synes var i vejen på min tidligere sommerpose, dog var jeg noget nervøs for at Magic 125'eren blev for kold da den kun gik til omkring 13 grader i komfort. X-lite er opgivet til 8 grader. Beslutningen blev X-lite.

Blev noget overrasket da den kom med posten, den føltes virkelig let i forhold til min gamle Haglöfs! Da jeg så pakposen, tænkte jeg, dér kan den squ da ikke være i!! Men modsat, det måtte den jo kunne, ellers var den vel ikke lavet i den størrelse.....og det kunne den :)



Ved siden af, ligger en Nalgene 1L dunk :) Fedt at den føles super let og ingenting fylder, men hvad siger dataen egentlig?

- Materiale: Pertex Quantum GL, 23 g/m²
- Fyld: Polish goose down, 850 cuin
- 175 cm YKK zip
- Total vægt: 415 g
- Fyld vægt: 200 g
- Komfort temperatur: 8 ˚C
- Extrem temperatur: -9 ˚C
- Max brugerhøjde: 185 cm
- Pakpose volume: 2 l
- Antal kamre til fyld: 28

Min første nat blev i påsken, nærmere bestemt natten mellem skærtorsdag og langfredag, hvor jeg gik Himmerlandsstien sammen med min kæreste (læs om turen her). De havde lovet flot vejr -skyfrit og svag vind men temperature lidt under 0 grader om natten. Et stykke under komfort, men som den gentleman jeg er, havde jeg naturligvis givet kæresten min vintersovepose (Nordisk Bering).

Jeg var forberedt på at det godt kunne blive køligt og havde derfor taget mine lange underbukser og kortærmet undertrøje på fra Dilling Underwear og naturligvis rene uldsokker. Om aften og første del af natten havde jeg det faktisk ret varmt. Resten af natten forløb også rigtig fint, jeg lå ikke og klaprede tænder ;) Temeraturen faldt nok til minus 2-3 grader den nat, vi sov i telt og vil gætte på at vi nok havde omkring 1-3 grader i sovekabinen. X-lite er super behagelig at ligge i, den "ånder" rigtig godt og man føler sig virkelig godt tilpas i den.




Den har et par forskellige små features som bl.a. en lille lomme indvendig til eksempelvis en telefon samt to stropper i bunden så den kan hænges op til "tørring" eller når man ikke bruger den. Når man køber X-lite kan man vælge både med og uden lynlås, jeg har valgt den med lynlås, da jeg gerne vil have muligheden for at åbne i bunden for mere ventilation på de varme nætter, eller måske endda lyne den helt op og bruge den som en form for quilt.

Det at den ikke har nogen "hætte" er jeg virkelig blevet fan af! Oftest synes jeg den var lidt i vejen på min tidligere sommerpose og synes der er nogle klare fordele ved at den ikke er der på X-lite'en. For det første så sparer man jo lidt på vægten. Men den er så nem at snøre til på de køligere nætter, så den opvarmede luft nede i posen ikke forsvinder ud gennem toppen.

Nu har jeg efterhånden haft en del nætter i min nye X-lite og har kun positive oplevelser med den, har sovet i temperature lige fra 0 grader og op til omkring 20-25 og uanset hvad, er den bare behagelig at ligge i. Den har en rigtig fornuftig vægt ifht isolering og den er rigtig nem at pakke sammen. Jeg har dog på de fleste af mine ture valgt at pakke den i en 2.5L drybag i stedet for den 2L pakpose der følger med. Dels vil jeg gerne sikre mig at hvis der skulle komme en ordentlig skylle at den så stadig holdes tør og så synes jeg den er en del nemmere og hurtigere at pakke sammen når posen er lige 0.5L større.

En overall vurdering må være 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar