mandag den 15. december 2014

En tør omgang! (Beef Jerky)

Jeg spiser tit frysetørret mad når jeg er på tur, specielt når jeg er alene afsted, synes der er mange fordele ved det tørrede mad...

- det kan holde sig længe
- der er mange varianter
- det vejer ikke meget
- og det kan tilberedes kun ved brug af varmt/kogende vand
- det kan spises direkte fra "posen" og man sparer derfor også opvasken

...og der er sikkert flere fordele. Jeg spiser som regel det tørrede mad morgen og aften, frokost kan være rugbrød med pålæg, eller nogle gange bare kiks eller snacks i form af frugt Beef Jerky eller tørrende frugt og grønsager. Eneste ulæmpe er dog at den del af de tørrede snacks er relativ dyre. Jeg tænkte en dag "det kan da ikke være så svært a lave selv"...hehe..! Google er fantastisk, og der gik ikke længe inden jeg havde fundet mig den perfekte dehydrator, god størrelser og med digital indstilling af temperatur og timer, "Læg i kurv"!

Så skulle der findes idéer og opskrifter!

Efter en lille uges tid, bankede fragtmanden på døren og leverede min maskine. Jeg havde udvalgt mig nogle opskrifter der skulle prøves, så nu skulle jeg bare igang :)



Beef Jerky!
Er jo uden tvivl en klassiker, og der er et hav af opskrifter på Beef Jerky, og nej jeg har absolut ikke prøvet dem alle, ikke engang tæt på, men fik anbefalet denne opskrift af en kollega, og den er fantastisk, klart bedre en de "færdige" man køber.

Du skal bruge:
Ca. 1 kg cuvette- eller culottesteg
150 ml worcester sauce
150 ml soya sauce
100 ml vand
20 ml liquid smoke
2-3 fed hvidløg
5 ml peber
5 ml salt
1 spsk løgpulver
5 ml cayenne eller tabasco
Hvis man vil spice den lidt mere op, kan man bruge chili flager eller "pizza-chilli" efter behov

Et par af ingredienserne, lequid smoke er nok den sværeste at fint, jeg fandt den på Super Best's "amerikaner-hylde"


Med ovenstående har du selve grund marinaden, herefter kan man eksperimenterer lidt med diverse krydderier eller lign hvis man skulle have lyst til det. Det er også klart en spørgsmål om balance, nogle er måske til lidt mere af det ene eller andet. I må prøve her frem :) -jeg har bl.a. prøvet med lidt "pizza-chilli" det blev godt.

Køddet skæres ud, så tyndt som det næsten er muligt, herefter i mundrette stykker, det er en smagssag, men jeg har bedst erfaring med at skære på langs af kødfibrene. Det giver lidt mere substans at tykke i. Det kan være en god idé at lægge stegen i fryseren 30-45 min inden, så er det nemmere at skærer tyndt ud. Sørg for at få den godt "pudset" for fedt og sener inden den ryger i fryseren.

Kødet vendes godt rundt i marinaden og skal herefter stå i marinaden mindst 12 timer, på køl. Kan du lade det stå 24 timer er det bedst. Vend kødet rundt engang i mellem, så du er sikker på marinaden kommer ind i alt køddet. Tag kødet op og vend det hurtigt på noget køkkenrulle eller et viskestykke, så det meste af marinaden kommer af og fordel det herefter på hylderne i dehydratoren. Tiden kan nok variere lidt fra maskine til maskine, men jeg lavede det på 65 grader i ca. 8,5 timer. Det er igen en smagssag hvor tørt man vil have det, man kan sige, jo tørrer jo længere kan det holde sig.
Et godt råd: lad dehydratoren stå under emhætten, ellers har du lugten i hele huset. 

Her er et billede af den færdige Beef Jerky...


Grønsager og frugt
Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan dehydrerer. Jeg har bl.a lavet gulerød's stave, æble chips, citron- og appelsinskiver og diverse andre ting. Bare kast dig ud i det :)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar