mandag den 27. juni 2016

En skøn søndag på åen

Er så småt ved at planlægge sommerferien for i år, planen er at være herhjemme i det skønne Danmark. Vi har to ugers ferie hvor vi gerne vil både vandre og sejle i kajak. Tanken er at tage 3-4 dage på Gudenåen, en weekend i Skagen i sommerhus med nogle venner og efterfølgende 3-4 dages vandring et eller andet sted, hvor er dog ikke bestemt endnu.



Vi tænker at sejle fra Silkeborg til Randers, det skulle nemt kunne gøres på ca. 4 dage. Udfordringen ligger dog i at min kone Mie aldrig har prøvet at sejle kajak. Jeg har for 3 år siden købt en sit-on-top kajak fra Galaxy Kayak som egentlig beregnet til fiskeri, men kan nemt bruges til mindre hyggeture af et par dages varighed, da der er god plads til oppakning. Da jeg købte kajakken, købte min kollega også, og vi har lavet en aftale om at vi kan låne hinanden hvis vi ikke selv skal bruge den.



Tænkte derfor at søndagen kunne bruges til en lille "træningstur", så Mie lige kunne få en fornemmelse af hvordan sådan en er at sejle i, og om hun overhovedet har lyst til en 4-dages tur på Gudenåen :)



Vi hentede kajakkerne fra opbevaring og kørte efterfølgende til Sjellebro på Djursland, så vi kunne sejle af Allingåen fra Sjellebro til Allingåbro. Et rigtig fint og flot stykke å, med masser af sving og flot natur. På turen komme man bl.a. forbi Gl. Estrup slot hvor der er ophalersted samt borde og bænke, hvor man passende kunne spise frokost.



Kajakkerene blev læsset af bilen og vi fik justeret sæde mv. i vandet og så afsted :) Vejret var perfekt, let overskyet, lunt og ikke mindst svag medvind. En lidt nervøs Mie kommer først i vandet og inden jeg får min egen kajak i vandet, var Mie allerede 100m foran. Hun fik heldigvis hurtig tag på det og var flyvende fra start.



Vi sejlede stille og roligt, ingen hast, nød vejret og de smukke omgivelser. Det er en ret smal å med masser af gode sving, virkelig hyggeligt og primært omgivet af marker, så der er meget roligt og fredelidt :)



Da vi ankom til Gl. Estrup slot og skulle nyde vores frokost (havde taget jetboil, vand og tørmad med) opdagede jeg desværre at jeg ikke havde fået pakket vores bestik, så med mindre vi ville spise med fingrene var der ingen frokost :( Vi måtte nøjes med kaffe, te og 2 müslibarer…haha… Ja sådan kan det jo så gå nogle gange, men alt i alt havde vi en skøn dag med nogle gode timer på vandet og vi er begge klar til 3-4 dage på Gudenåen i sommerferien :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar