tirsdag den 30. december 2014

Gludsted Plantage - Håbet om et glimt af ulven

Det var tidlig fredag morgen, tasken var pakket med telt, sovegrej, snacks og KAFFE, jeg var på vej mod Silkeborg, hvor jeg skulle mødes med en kammerat. Vi havde aftalt at skulle en tur til Gludsted Plantage, da der fornyligt var blevet observeret ulv(e) på flere vildt-kameraere.

Klik på billedet for at se det større.

Jeg havde ikke tidligere været i området, men min kammerat kendte det nogenlunde. Det er et stort område, virkelig stort, og en god blanding af tæt skov og store åbne arealer. Så der skulle være gode konditioner for at være heldig at kunne se råvildt, kronvildt og måske endda ulven(e).

Vi kørte ind i området, parkerede bilen, taskerne på ryggen og så begyndte turen for alvor, vi gik ind til det store fugletårn der er placeret i midten af den del af plantagen vi bevægede os i. Tårnet var oprindeligt opført af tyskerne under 2. verdenkrig, fordi der ikke langt herfra var et nedkastningssted for modstandsbevægelsen, og et kontroltårn ville naturligvis vanskeliggøre arbejdet for folkene i modstandsbevægelsen. Det gamle tysker-tårn var lavet i stål og blev mere og mere rusten, og er i dag erstattet af dette, lavet i kraftigt tømmer.

Fra tårnet kunne vi danne os et godt overblik, vi kunne samtidig nyde en svag varme fra solen der havde fået frit spil af skyerne, der var nemlig ikke en sky på himmelen, og temperaturen lå på lige omkring -3 grader, FANTASTISK! Vi gik tværs gennem skoven, både på stier, men også en del, direkte gennem den tætte skov, en smuk oplevelse, vi gik mod de lidt mere åbne arealer, da vi gerne ville have lejer lige i kanten af skoven, så vi forhåbentlig kunne være heldig at se rådyr, kronvildt eller hvis vi var rigtig heldige, en ulv, da de ofte trækker ud sen eftermiddag/tidlig aften.

Som det kan ses her, er der ingen tvivl om at der var kronvildt i området, min størelse 41 vandrestøvle var ikke meget større en mange af de spor vi så...

Klik på billedet for at se det større.

Vi fandt det perfekte sted til lejeren, lige ud til store åbne arealer, og med flere jagt tårne lige i nærheden, så vi kunne overskue et endnu større område. Vi fik stået lejer med telt og tarp, nærmest usynligt fra nærmeste sti :)

Vi gik en tur i området og var bl.a på denne top, hvor vi havde den mest fantastisk udsigt, 240 grader UDEN at kunne se andet end skov, ingen industri, ingen vindmøller, el-ledninger eller noget. Fedt at det stadig kan lade sig gøre i lille Danmark :)

Hen under eftermiddagen da tusmørket faldt på, satte vi os i hvert vores jagttårn, helt stille og lyttede til roen og håbet om lidt vildt ville komme på de åbne arealer og bad til at ulven ville kigge forbi også, men desværre intet blev at se, det blev tilsidst så mørkt at vi måtte opgive at kunne se noget som helst. Vi gik tilbage til lejeren og fik os en gang frysetørret aftensmad og krøb efterfølgende i posen.

Desværre sov vi lidt for længe (til klokken 9.20) ifht hvad der egentlig var planen, men så kunne vi jo lærer at stille vækkeuret, morgenkaffen blev indtaget med denne udsigt over morgen-disen.

Da vi senere gik gennem plantagen igen, op mod bilen, var vi heldige, vi så flere kronvildt krydse, og vi fik en snært af tilfredstillelse. Ville dog stadig gerne have set den ulv! Vi må afsted igen :)

Til de der ikke har været i Gludsted Plantage, kan jeg kun anbefale stedet. Her er et lille kort, måske man kan få et indtryk af størrelsen.

Klik på kortet for at se det større.