lørdag den 7. marts 2015

DIY: Footprint til mit Telemark 1 ULW

Måske er det bare mig, men synes bunden i mit Telemark 1 telt er MEGET tynd, det skal den naturligvis være for at kunne holde vægten nede på det niveau, hvor den ligger (770g)! Men må være ærlig og indrømme at jeg er konstant nervøs for at jeg får lagt mig oven i en lille sten eller lign der så kan få gnavet hul. Det vil være så ærgerligt :(

Jeg startede med at kigge efter et footprint, groundsheet eller hvad de forskellige producenter nu kalder det, desværre uden held, Nordisk laver endda et selv, men igen -umuligt at opdrive...

Hvad gør man så? Jo man ser da hvad de forskellige ultralightere rundt i verden gør (hvad skulle man gøre uden YouTube??) -mange bruger materialet Tyvek.

Et produkt der blev opfundet helt tilbage i 1955 af Jim White og består af nogle ekstrem små fibre (0,5-10 µm - til sammenligning er et menneskehår ca. 75 µm i tykkelse) fiberne bliver spundet sammen i en kombination af varme og pres -læs evt mere på Wikipedia... Materialet bliver primært brugt i byggebranchen.

Fandt det på ebay og bestilte et par stykker af 6x9 fod hvilket svarer til ca. 1,8x2,4m, hvilet naturligvis er alt for stor til telet, men det skal klippes til så det følger den farvede streg

Det der så bliver i overskud fra det ene stykke vil bruge som groundsheet til mit grej, rygsæk mv. Synes det er rart ikke at skulle ligge grejet direkte på jorden, specielt hvis der er lidt fugtigt :)

Step by step
Først klipper jeg Tyvek til i størrelsen 230x90cm (vil ikke have det til at nå ud i absis og skal gerne holde sig inden for yderteltet, ellers vil der kunne løbe vand ind under, hvis det skulle regne) 


Dernæst ruller jeg teltet ud, for at se vinkelerne, markerer og klipper



Tilsidst monterer jeg de medfølgende, selvklæbende "løkker" til pløkkerne, så skidtet ikek blæser væk :)







1 kommentar: