torsdag den 4. august 2016

Endelig havkajak - Nye eventyr starter!

Jeg har længe ønsket mig en havkajak… Lige siden jeg for år tilbage, sad en eftermiddag og surfede rundt på youtube, hvor jeg faldt over en række videoer af et par norske gutter der sejlede rundt i de store norske fjorde. Det så SÅ lækkert ud, og tænkte med det samme -det der skal jeg SÅ meget :)

Hvem kan modstå billeder som eksempelvis det her…



Siden har jeg on/off kigget på havkajakker, men desværre har dem jeg har syntes om i forhold til funktionaliteter mv. har været lidt for pricy, så jeg har ikke fået købt den ønskede kajak. Er jo desværre ikke ejer af et stort pengetræ :(

Forrige år fik jeg et godt bud på en mindre sit-on-top kajak og spring til. Dels så jeg kunne se, om det med at bevæge mig på vandet overhovedet var mig, det var en billigere “genvej” til at starte på -lidt ærgerligt at bruge +10.000 på en havkajak for så efterfølgende at erfarer at det ikke lige var noget for mig :)



Man kan naturligvis ikke helt sammenligne det at sejle i sit-on-top med en rigtig havkajak. Ihvertfald slet ikke hvis du spørger rigtige kajakroere. Men alligevel gav det mig en god fornemmelse af at bevæge mig på vandet. Jeg nyder roen på vandet og muligheden for at komme steder der ikke umiddelbart er fremkommelige, små øer og lignende samt det at se landskabet fra vandsiden er fantastisk.

Sommerferien nærmede sig og min kone og jeg havde aftalt at skulle holde sparer-ferie i år, så det bliver bl.a. til 4 dage på Gudenåen. Jeg havde egentlig lånt min kollega’s sit-on-top magen til min. Men var noget nervøs for at vi ikke kunne have alt vores bagage. Tanken om havkajak dukkede endnu engang op, og jeg afsøgte nettet for gode tilbud, typer, størrelser mv.



Her faldt jeg bl.a. over et umiddelbart godt tilbud på en Riot Brittany 16.5 og efter et par dage i tænkebox slog jeg til. Den havde godt med plads uden at være for stor. Aflange luer både for og bag så det var nemt at laste større/længere ting som telt, bord, stole mv. Tagbøjlerne på taget og en smuttur til Holstebro. Få timer senere var jeg ejer af den fineste røde havkajak :)

Jeg fik også købt mig et godt “start-sæt” bestående af følgende:
Vest
Spraydeck
Pagaj
Pagaj-line
Pumpe
Neopren støvler



Min første tur i kajakken kan du se her…



Ingen kommentarer:

Send en kommentar