fredag den 8. juli 2016

Anmeldelse: Exped HyperLight 7 / Pillow pump



Liggeunderlag… en af de vigtigste ting i rygsækken hvis du spørger mig! Ikke den vigtigste, men helt klart én af dem… Naturligvis set ud fra mit eget synspunkt og hvordan jeg fungerer på mine ture i friluftslivet.

Når jeg har vandret hele dagen, er det super vigtigt for mig at jeg får en god nats søvn. Min erfarring er ihverfald, at hvis ikke man får ordentlig søvn om natten, fungerer man heller ikke om dagen, det tror jeg de fleste af os kan snakke med om? En af de elementer der er afgørende for en god nats søvn er at man ligger ordentlig og komfortabelt.

Jeg har prøvet flere forskellige underlag gennem tiden, fra de helt tynde skumunderlag til store tunge luftmadrasser. Men har de sidste mange år haft stor glæde af mit Exped SynMat 7M, som jeg købte tilbage i 2011 inden min tur til Kilimanjaro. Et underlag der, dengang, var den perfekte kombination mellem komfort og vægt. Der er dog sket meget på markedet siden, og synes derfor det var på tide at prøve noget nyt :) Ikke fordi jeg ikke var tilfreds med SynMat, men ville gerne have noget der fyldte noget mindre og havde en væsentlig lavere vægt.

Der var mange alternativer i tankerne og ikke mindst de populære Thermarest, men hvad jeg kunne læse rundt på diverse fora og se på youtube, har de fleste underlag fra Thermarest en forfærdelig ulempe; de knitrer og “larmer”.

Seneste skud-på-stammen indenfor UL liggeunderlag er Exped’s HyperLight 7. Et 7cm tykt liggerunderlag med en pakstørrelse på lige omkring 1L og en vægt på 345g der stadig holder lun og varm da det isolerer ned til omkring minus 6 grader. Underlaget måler 183cm i længden, 52cm på det bredeste punkt ved skulderne og 35 cm i fodenden.




Fristelsen var for stor og det blev lagt i indkøbskurven sammen med Exped pillow pump, en oppustelig pude der samtidig kan fungerer som pumpe til Exped’s liggeunderlag uden indbygget pumpe (som der er i en del af dem). Puden vejer 160g og koster vejl. lige omkring kr. 300,-. Jeg har næsten altid en eller anden form for pude med på tur, enten iform af en drybag med en ekstra trøje, eller min gamle oppustelige pude fra Asivik. Så den nye Exped pillow ser jeg egentlig ikke som ekstra vægt, da den blot erstatter en af de andre alternativer :)



Nu har jeg efterhånden brugt liggerunderlaget en del gange på diverse weekendture i telt. Ja faktisk har jeg også sovet på det hjemme et par nætter blot for at teste komforten :) Jeg må sige at jeg er ret imponeret! Jeg sover fantastisk på det og jeg mærker ikke de store komfortmæssige forskelle fra mit tidligere SynMat 7 udover at dette vejer og fylder under det halve i rygsækken.

Underlaget er desuden forholdsvis lydløs, det knitre ikke når man vender sig og holder derfor ikke sig selv eller naboen vågen ;)



Det skal så siges at man ikke kan ligge og rode rundt om natten på samme måde som med mit gamle liggeunderlag, dette er noget smallere, ikke bredden ved skuldrene, men det "spidser" jo til i bunden og er kun 35 cm bred nederst i fodenden, det betyder naturligvis at man skal ligge mere stille i løbet af natten. Så er man en springloppe om natten er det nok ikke det oplagte valg, men kan man ligge nogenlunde roligt, kan jeg kun anbefale dette underlag. Enestående kombination af komfort, vægt og størrelse, og til en pris på omkring vejl. kr. 1.000,- synes jeg det er et godt køb.



Puden passer rigtig godt til mig, kunne måske have ønsket mig den en smule højere, men det er jo blot min egen personlige smag, jeg sover generelt også med en meget høj pude derhjemme. Men den fungerer rigtig fint og har en fin overflade og det føles rart når man ligger ansigtet mod den. Det lille "hak" der er puden undrede jeg mig egentlig lidt over da jeg pakkede den ud, men det passer lige med skulderen kan ligge der, smart :)

Jeg har af gode grunde ikke testet pude eller liggeunderlag under koldere forhold, efterår og vinter. Men det bliver det naturligvis når sæsonen kommer, update følger...

Indtil videre er en overall vurdering på 4.5/5


Ingen kommentarer:

Send en kommentar