torsdag den 20. juli 2017

Hvilken rygsæk skal jeg vælge?

...eller “er en 55L rygsæk stor nok til vandring i Danmark..?” Måske du genkender disse spørgsmål..? I forår- og sommermånederne bliver der jævnligt spurgt om hvilken rygsæk man skal vælge på diverse fora og i Facebook grupperne… Ofte suppleret af kommentaren “den skal bruges på weekend-ture”...

Det korte svar er: Ingen anelse, prøv dig frem…

Med andre ord -det er umuligt for andre at svare på hvilken rygsæk du skal vælge og hvor stor den skal være. Det er SÅ forskelligt hvor meget vi forskellige vil have med på tur, nogle er meget primitive og andre undværer nødig luksus fra hjemmet eller sommerhuset. Dertil kommer hvor meget dine ting fylder? En sovepose som her på nedenstående billede kan fylde alt fra 2 til 25L og nogle måske mere. Hvad med liggeunderlag, køkkengrej, telt osv? og hvor meget tøj har du med?



Jeg har ofte set folk slæbe på den slemme side af 20 kg med på weekendtur og en enkelt overnatning. Jeg selv har stort set aldrig mere end 8 kg med og har VIRKELIG svært ved at forstå hvordan man får rygsækken op på 20-25 kg. JEG tror ikke engang jeg har så meget hvis jeg tog ALT mit grej med..hehe

Dertil er der andre ting at tage hensyn til… først og fremmest, hvad er dit budget? Vil du bruge 3.000 eller 500 kr. på en ny rygsæk, hvordan er din figur, hvor høj er du? Alt i alt er der virkelig mange parametre der gør sig gældende når du vælger rygsæk.

Èn rygsæk er sjældent nok, til dagsture, weekendture og længere ture. Så opgiv at finde en der kan bruges i alle scenarier. Personligt har jeg 3 forskellige rygsække, alle til forskellige formål.

Mine bedste råd er følgende
- start med økonomien, hvor meget ønsker du at bruge på ny rygsæk?
- find de ting frem, som du har tænkt dig at fylde i den til det formål den skal bruges
- hvor meget fylder det? og hvor meget vejer det?
- tag tingene med ned i den lokale grejbutik og hør personalet
  om du ikke må prøve deres forskellige med indhold (de fleste siger, ja naturligvis)
- udvælg mulige rygsække og pak tingene i dem en af gangen
- tag den på, prøv forskellige justeringer og gå en tur rundt i butikken,
  det mærkes ret hurtigt om den sidder godt eller dårligt på din ryg
- den rygsæk der sidder godt på én, er ikke ensbetydende med at den sidder godt på dig,
  så derfor er det meget vigtigt, at du prøver de forskellige muligheder med relevant vægt i.
  Det kan ikke vurderes om den sidder godt hvis rygsækken er tom!

Dertil er der nogle ting der er gode at vide når du skal ud på det store rygsække-marked :)

Liter-opgivelsen, altså størrelsen på rygsække kan godt varierer fra producent til producent, de udmåler det ofte ikke ens og derfor behøves ikke 55L rygsæk fra Osprey ikke at være lige så stor som en 55L rygsæk fra Fjälräven eller omvendt. Nogle er efter min mening noget optimistiske i deres opgivelser i forhold til andre.

55+10L eller lignende ser man ofte, og det betyder i alt sin enkelthed at rygsækken er 55L men at den kan udvides med 10L (typisk i toppen)

“Forberedt til vandsystem” eller lignende formulering betyder at der kan lægges en vandblærer i rygsækken (inde eller ude) og at der er hul til slangen så man undgår at have en vandflaske tilgængelig når man vandre og har brug for at drikke væske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar