fredag den 21. november 2014

Bohusleden, oktober 2014

Det er nu efterhånden ved a være lidt tid siden jeg var en tur i Sverige og vandre, på en del af Buhusleden. Jeg var afsted sammen med 5 andre jeg havde fået kontakt til via Facebook gruppen "FRILUFTSLIV". For et par dage siden blev billederne lagt på Facebook af Kim som var den ene af de 5 andre der var med.

Vi startede hos mig fredag morgen. Vi skulle være i Frederikshavn kl 11.30 hvor vi skulle sejle til Göteborg. Der mødtes vi med "Horst" som også skulle med, han boede på Sjælland og valgte selv at kører til Göteborg. Vi fandt ud til hvor ruten "startede" dvs vi hoppede på etape 3 og gik mod 4, 5 osv.

Tempoet var godt og vi var alle friske og klar på en super hyggelig tur! Jeg fik desværre ikke skrevet notater i løbet af dagene, så dette bliver blot en kort og nok mest visuel beskrivelse af turen :)
Eftersom vi først var i Göteborg om eftermiddagen blev første dag ikke så lang. Vi fik vandret omkring 8-10 km, desværre nåede vi ikke lejeren inden det blev mørkt, så det var frem med pandelamperne og så måtte vi gå relativ tæt, der var MØRKT!

Da vi nåede frem til det vi nu bestemte os for skulle være lejerpladsen, skulle der laves mad, vi var sultne :) Trangia'erne blev fundet og Pia havde noget marineret hjortekød med, det smagte super virkelig lækkert og godt med sovs, ris og ikke mindst rødvin til! Da vi havde tygget af, fik vi sat telte og køjer op, vi var to inkl. mig selv der overnattede i hængekøje, resten i telt. Pia skulle teste sit nyeste grej indkøb, et Hilleberg 1 pers telt, hun havde fundet til en skarp pris på Facebook.

Lørdag morgen vågende vi alle tidligt og vi fik stille og roligt pakket ned og fik os derefter en bid morgenmad. Vi var pakket og klar på sporet ved 9 tiden. Idag skulle vi have et noget længere træk, lige omkring 20 km. Afsted det gik :)

Naturen var fantastisk, og stien "Bohusleden" var godt markeret. Vi kom igennem meget forskelligt terren. Vi holdte et fornuftigt tempo og godt med korte pauser for hver time ca. Stykket af Bohusleden lige omkring Göteborg er en smule speciel at vandre på. Det ene øjeblik går det i den mest idylliske svenske skov og bum, 2 min efter krydser du en 6 sporet motorvej. Vi havde flere pauser i løbet at dagen hvor vi tydeligt kunne hører bilstøj fra en eller flere større veje i nærheden.

Efter lørdagens frokost tog vi hul på 5 etape, den var angivet til "average". Det kunne tydeligt ses at vi gik fra "easy" til "average", ikke at den var svær på nogen måde, men der var tydeligt flere højdemeter og sværere terren.

Først på eftermiddagen fandt vi et super godt sted lige at holde en pause, egentlig også et rigtig godt sted at lave lejer, men vi bestemte os nu for at gå lidt videre. Vi fik fyldt vores flasker op med det lækreste søvand og vandrede videre...

Sidst på eftermiddagen fandt vi et lækkert sted, perfekt til lejerplads, lige ned til en sø, med masser af frisk vand :) Nogle var ved a være godt trætte og forståeligt nok, vi havde tilbagelagt omkring 20 km i godt terren, et par stykker hoppede i søen og fik skyllet det værste smus af. Telte, hængekøjer og tarps blev sat op, og vi skulle lave aftensmad, der blev også nydt de sidste dråber rødvin og vi sad længe ved bålet og nød stilheden og de fascinerende flammer...

Det blev morgen og solen stod flot og varmede fantastisk, det havde været lidt en kølig nat, for et par af os, inkl. mig selv. Havde fået vendt køje og tarp forkert ifht vinden fra søen samt jeg ikke havde hverken UQ eller liggeunderlag, dumt, men så har jeg vel lært noget..hehe

Vi var ikke helt klar over hvor langt vi skulle vandre idag, da vi jo skulle have fundet noget offentlig transport tilbage til færgen. Vi nåede desværre ikke ret langt, inden vi kom til hovedvejen og dermed busforbindelsen ind til centrum igen, vi turde ikke at gå længere og risikerer ikke at kunne nå færgen tilbage til Frederikshavn. Vi bestemte os for at tage den næste bus ind til centrum og finde et café og få frokost, ikke specielt friluftsagtigt, men super hyggeligt :)

Vi fandt også en kæmpe forretning i 2 etager med masser af grej, altid fedt a kigge på nyt grej og der blev da også brugt lidt penge :)

Klokken blev færge tid og vi vendte snuden mod Frederikshavn. Der blev slappet af, spille skak, minigolf mv. på færge :)

Super god tur, og kan kun anbefalde "Bohusleden" til andre, det er ihvertfald ikke sidste gang jeg vandre der, og tror turen fra etape 6 og fremefter er noget flottere (knap så meget civilisation). Vi snakkede, flere gange på turen, om vi skulle fortsætte turen hvor vi slap i kommende år, det håber jeg bliver til noget :) Jeg har ihvertfald tænkt mig at arrangere noget til foråret.

Hvis du har lyst til at læse mere om Bohusleden, kan du gøre det her...